Persbericht: De LEGO® Groep viert deze zomer 90 jaar speelplezier

Nieuw LEGO® onderzoek toont aan: spelen is essentieel voor het welzijn en geluk van het hele gezin.

Billund, Denemarken - Het is feest bij de LEGO Groep! Precies negentig jaar geleden startte de Deense timmerman Ole Kirk Kristiansen met het bouwen van klein houten speelgoed in zijn atelier in Denemarken, niet wetende dat de LEGO Groep vandaag de dag zou uitgroeien tot een van de grootste speelgoedbedrijven ter wereld. De iconische LEGO steen is de afgelopen decennia continu in ontwikkeling geweest. Van een paar stenen in primaire kleuren, groeide de eenvoudige steen uit tot het basiselement voor meer dan 18.000 sets . Dat spelen niet alleen leuk is, maar ook een belangrijk onderdeel van de ontwikkeling van kinderen blijkt uit het nieuwe “Play Well” onderzoek van de LEGO Groep. Het onderzoek laat zien dat samen spelen nog altijd een actueel onderwerp is. En daarin is nog heel wat verbetering mogelijk: zo geeft 44% van de Belgische ouders toe dat ze te weinig spelen met hun kinderen, terwijl 84% van de Belgische kinderen dat graag meer zou willen doen.

De kracht van het spel

Het “Play Well” onderzoek is een wereldwijd onderzoek waarin het gedrag van kinderen, ouders en volwassenen over verschillende onderwerpen zoals diversiteit en inclusie, duurzaamheid, digitale veiligheid maar ook de toegevoegde waarde van ‘spelen’ onder de loep wordt genomen. Voor het onderzoek van 2022 ondervroeg het bedrijf meer dan 55.000 ouders en kinderen in meer dan 30 landen waaronder België . Uit de resultaten blijkt dat 88% van de 504 Belgische ouders die zijn ondervraagd zegt dat spelen hun kinderen helpt in hun ontwikkeling en bij het leren van nieuwe dingen. Bijna alle ouders denken daarbij dat kinderen hun creativiteit (93%), communicatie (92%), probleemoplossende vaardigheden (92%) en vertrouwen (91%) versterken terwijl ze spelen. ​

Spelen is niet alleen belangrijk voor kinderen, zo blijkt uit de data. Volgens 95% van de ouders maakt samen spelen het hele gezin gelukkiger, schept het sterkere familiebanden en verbetert het de mentale gezondheid. Meer dan 4 op de 5 ouders (85%) vermelden in het specifiek het spelen met LEGO stenen en geven aan dat hun gezinnen gelukkiger zijn wanneer ze met LEGO stenen spelen. Volgens Belgische gezinnen helpt LEGO naast de ontwikkeling van het kind bij het ontspannen als familie (86%), het bouwen van sterke familiebanden (82%) en de mentale gezondheid van het kind (82%). 84% van de Belgische kinderen zou graag meer willen spelen met zijn of haar ouders. Toch geeft 44% van de Belgische ouders toe dat ze te weinig samen spelen als gezin.

Familiewaarden staan centraal

Bij de LEGO Groep hebben deze familiewaarden altijd centraal gestaan en tot op de dag van vandaag is het bedrijf in handen van de familie van Ole. Kleinzoon Kjeld Kirk Kristiansen gaf het stokje onlangs door aan zijn zoon, Thomas Kirk Kristiansen. ​

"Toen mijn overgrootvader 90 jaar geleden het bedrijf oprichtte, zag hij in dat spelen het leven van kinderen kon veranderen - het brengt gezinnen samen en helpt kinderen vaardigheden te ontwikkelen die hen in staat stellen hun volledige potentieel te bereiken. Hij had maar een kleine werkplaats, maar hij had grote ambities om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk kinderen de voordelen van spelen konden ervaren," aldus Thomas Kirk Kristiansen, voorzitter van de LEGO Groep. "Of het nu 1932, 2022 of 2032, op onze 100e verjaardag, is, we streven ernaar om deze nalatenschap voort te zetten door alle gezinnen, waar ook ter wereld, te helpen om goed te spelen."

Bouwen aan een betere toekomst

De afgelopen negen decennia is duidelijk geworden hoe belangrijk spelen is voor alle kinderen. Daarom gaat 25% van de winst van de LEGO Groep naar de LEGO Foundation, die miljoenen kinderen de kans geeft om te spelen en te leren - ook kansarme kinderen en kinderen die getroffen zijn door crisissen. Vorig jaar heeft de LEGO Foundation meer dan $440 miljoen dollar uitgetrokken om kinderen over de hele wereld te helpen hun volledige potentieel te bereiken door te spelen.

Vier met ons mee

In de aanloop naar zijn 90ste verjaardag viert de LEGO Groep de creativiteit van fans en 90 jaar van spelen met LEGO met een reeks activiteiten om mensen van alle leeftijden het plezier en de voordelen van spelen zelf te laten ervaren. Ook in België staan er deze zomer leuke activiteiten voor kinderen gepland. Zo is er een speciale LEGO classic 90 Years of Play set uitgebracht waarbij de meest iconische LEGO modellen kunnen worden nagebouwd en binnenkort wordt er een nieuwe feestset onthuld. Andere activiteiten zijn:

• Het inspireren van gezinnen met quizzen en wekelijks spannende bouwuitdagingen, vanaf 10 juni op LEGO.com, LEGO socialemediakanalen en LEGO Life,
  • Het veranderen van de LEGO winkel in Brussel naar een speelplaats vanaf 10 juni, met leuke bouwactiviteiten voor bezoekers en aangepaste ruimtes waar creaties kunnen worden tentoongesteld,
  • Het bedanken van Belgische journalisten en influencers voor de samenwerkingen die we al konden opzetten

Volg de hashtag #LEGO90jaar of ga naar ​ LEGO.com/90-Years-Of-Play om mee te doen met de pret.

LEGO_90th_persbericht.pdf

Voor meer informatie, beeldmateriaal of reviewaanvragen, gelieve contact op te nemen met

(enkel voor pers):

Friedl De Saeger

Wavemakers PR

Over het ​ LEGO “Play Well” onderzoek 2022

Alle bevindingen in het verslag, tenzij anders vermeld, zijn verzameld bij in totaal 32.781 ouders en 24.593 kinderen in de leeftijdscategorie van 5 tot 12 jaar via een 20 minuten durende, kwantitatieve enquête die begin 2022 in 35 landen online is gehouden. Voor een volledige lijst van landen kunt u contact opnemen met [email protected]

Over de LEGO Groep

De missie van de LEGO Groep is de bouwers van morgen te inspireren en ontwikkelen via de kracht van het spelen.Het speelsysteem van LEGO, met de LEGO bouwstenen als basis, biedt kinderen en fans de kans om alles wat ze kunnen bedenken te bouwen en na te bouwen. De LEGO Groep werd in 1932 opgericht in Billund te Denemarken door Ole Kirk Kristiansen.

De naam is afgeleid van de twee Deense woorden LEg GOdt, wat ‘Speel goed’ betekent. Vandaag is de LEGO Groep nog steeds een familiebedrijf met hoofdzetel in Billund. De producten zijn inmiddels te koop in ruim 130 landen over de hele wereld. Meer informatie: www.LEGO.com

Over de LEGO Foundation

De LEGO Foundation wil de bouwers van morgen inspireren en ontwikkelen; een missie die zij deelt met de LEGO Groep. De LEGO Foundation bouwt aan een toekomst waarin spelenderwijs leren kinderen in staat stelt om creatieve en betrokken leerlingen te worden, een leven lang. Ze werkt aan het herdefiniëren van spelen en het herdenken van leren.

In samenwerking met denkers, influencers, opvoeders en ouders wil de LEGO Foundation voorvechters van spelend leren helpen, inspireren en activeren. Meer informatie op www.LEGOfoundation.com

Leuke weetjes over het merk LEGO:

1. Het zit hem allemaal in de naam - Ole vroeg zijn werknemers om hulp bij de naamgeving van zijn bedrijf en bood een fles van zijn zelfgemaakte wijn aan. Misschien een geluk voor zijn werknemers dat hij de winnende naam zelf bedacht!
  2. Alleen het beste is goed genoeg - het motto van Ole legt nog steeds de lat hoog voor kwaliteit en veiligheid. De LEGO stenen ​ hebben we laten vallen, geplet, verhit en getest met kunstmatig zweet en speeksel om te controleren of ze het aankunnen om het favoriete speelgoed van een kind te zijn. We gebruiken zelfs boter om vette vingers na te bootsen.
  3. Afmetingen - elke LEGO steen wordt tot op minder dan een haarbreedte nauwkeurig (4my/0.004mm) vervaardigd om te zorgen voor de perfecte ‘koppelingskracht’ die LEGO creaties bij elkaar houdt.
  4. Een blijvende aantrekkingskracht - de LEGO steen werd verkozen tot speelgoed van de eeuw in 1999 - meer dan 40 jaar nadat hij voor het eerst werd ontworpen.
  5. De blauwdruk voor de steen - het ontwerp van de LEGO steen zoals we die vandaag kennen is onveranderd gebleven sinds 1958, wat betekent dat stenen die meer dan 60 jaar geleden gemaakt zijn passen bij die van vandaag.
  6. Een model make-over - tegen 2030 willen we alle kernproducten van LEGO van duurzamere materialen maken, zonder het ontwerp te veranderen of aan kwaliteit of veiligheid in te boeten. Ongeveer 150 LEGO elementen zijn al gemaakt van duurzaam geteeld suikerriet en een prototype van een LEGO steen gemaakt van gerecycleerde PET-flessen werd voorgesteld in 2021.
  7. Grote stenen voor kleine handen - LEGO ® DUPLO ® werd in 1969 geïntroduceerd om peuters te helpen creatief te spelen – DUPLO stenen zijn in alle dimensies dubbel zo groot als LEGO stenen.
  8. Lengte - elk LEGO-minifiguurtje meet 4 stenen hoog zonder haar of hoeden of accessoires om ervoor te zorgen dat het past bij de verhoudingen van gebouwen in het LEGO Systeem bij het Spel.

THE LEGO MOVIE TM & © The LEGO Group & Warner Bros Entertainment Inc. LEGO, het LEGO logo, de Minifigure, DUPLO en MINDSTORMS, zijn handelsmerken van de LEGO Group. ©2022 de LEGO Group.

Persberichten in je mailbox

Over LEGO

De LEGO Groep is een particulier familiebedrijf met het hoofdkantoor in Billund, Denemarken en hoofdkantoren in Enfield (USA), Londen (het Verenigd Koninkrijk), Shanghai (China) en Singapore. Opgericht in 1932 door Ole Kirk Kristiansen en gebaseerd op de iconische LEGO steen, is het één van ’s werelds toonaangevende fabrikanten van speelmaterialen. Het bedrijf legt zich toe op de ontwikkeling van kinderen en streeft ernaar om de bouwers van morgen te inspireren en te ontwikkelen door middel van creatief spel en leren. LEGO producten worden wereldwijd verkocht en kunnen virtueel worden verkend op www.LEGO.com. Voor meer nieuws van de LEGO Groep, informatie over de financiële prestaties en toewijding aan verantwoordelijkheid gaat u naar www.LEGO.com/aboutus.

LEGO, het LEGO logo, de minifiguur en de steen en nop configuratie zijn handelsmerken en/of copyrights van de LEGO Groep. © 2024 De LEGO Groep.

www.lego.com