Persbericht: LEGO® DREAMZzz™ tentoonstelling met Magritte kunstwerk in de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België

DE LEGO Groep brengt ode aan surrealist en dream crafter René Magritte

LEGO © Leen Van de Sande

2 augustus 2023, Antwerpen – Vanaf morgen kunnen bezoekers van de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België in Brussel tijdelijk de gloednieuwe sets van LEGO DREAMZzz bewonderen. De LEGO Groep onthulde, naast de LEGO DREAMZzz tentoonstelling, een wel heel bijzonder kunstwerk. Het bekende schilderij ‘De Terugkeer’ van René Magritte werd in LEGO stenen gebouwd als ode aan de Belgische surrealist.

In het nieuwe LEGO DREAMZzz thema staat de kracht van dromen immers centraal. De klassieke instructieboekjes die bij de LEGO sets horen, maken plaats voor een nieuwe manier van bouwen: dream crafting. LEGO DREAMZzz is geïnspireerd door de grenzeloze creativiteit van kinderdromen. Tijdens de hele maand augustus worden de sets tentoongesteld als echte kunst naast de LEGO versie van het werk van René Magritte. Kinderen kunnen er bovendien een hele maand lang creatief aan de slag met de bekende stenen.

Drie maanden geleden maakten kinderen alvast kennis met de avonturen van Mateo, Izzie, Cooper, Logan en Zoey dankzij de LEGO DREAMZzz tv-serie. Daarin sluiten de schoolvrienden zich aan bij een geheim bureau en leren ze hun verbeeldingskracht gebruiken om naar een droomwereld te reizen. Met de lancering van de LEGO DREAMZzz sets brengt de LEGO Groep die droomwereld nu ook echt tot leven.

De LEGO DREAMZzz sets bevatten, voor de eerste keer in de 90-jarige geschiedenis, een nieuwe manier van bouwen, genaamd dream crafting. Met deze nieuwe speelervaring bepaal je je eigen verhaal. Je volgt nog steeds de instructies, maar zal tijdens het bouwproces keuzes moeten maken. Hierdoor kunnen kinderen tijdens het spelen voortdurend creatief bouwen en herbouwen.

“LEGO DREAMZzz draait om het tot leven brengen van kinderdromen en hun oneindige creativiteit. Door deze nieuwe speelervaring wakkeren we de verbeeldingskracht aan waardoor ieder kind zijn eigen unieke verhaal bouwt”, zegt Marloes Zwagerman, Manager Brand Relations Benelux van de LEGO Groep.

LEGO DREAMZzz en Magritte

Ook surrealisten doen aan dream crafting. Ze gebruiken hun verbeeldingskracht om een droomwereld te creëren met verrassende combinaties in sculpturen en schilderijen. Wie surrealisme zegt denkt al snel aan René Magritte. 125 jaar na zijn geboortedag, is Magritte nog steeds één van de belangrijkste figuren van het Belgische surrealisme.

René Magritte is de dream crafter avant la lettre. De LEGO Groep eert daarom René Magritte voor zijn prachtige werken met een LEGO versie van 'De Terugkeer'. Hiervoor sloegen ze de handen in elkaar met de Stichting Magritte en de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België in Brussel. Het resultaat is een 3D-reproductie waarbij je langs de verschillende zijden talrijke elementen van het schilderij kunt ontdekken.

“Een samenwerking met het merk LEGO is een mooie manier om niet alleen cultuurliefhebbers te laten kennismaken met het werk van Magritte maar ook kinderen te enthousiasmeren voor kunst.”, aldus Charly Herscovici, Voorzitter van de Stichting Magritte.
“Ieder LEGO bouwwerk geeft je als ontwerper de kans om opnieuw je grenzen te verleggen. Je gaat steeds op zoek naar de juiste combinatie van verschillende technieken en de juiste LEGO stenen. Het geeft dan ook een gelukzalig gevoel om de 3D-reproductie van dit gekende schilderij in het museum te zien staan”, zegt Björn Ramant, LEGO certified Professional.

LEGO DREAMZzz tentoonstelling

De LEGO versie van het kunstwerk, alsook de LEGO DREAMZzz sets zijn vanaf 3 augustus te bewonderen in de LEGO DREAMZzz tentoonstelling. Die is te vinden op verdieping -3 in het hoofdgebouw van de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België in Brussel.

Kinderen kunnen er een hele maand lang de surrealist in zichzelf naar boven halen. LEGO bouwde in het museum een LEGO workshopruimte waar de kleine kunstenaars zelf een LEGO kunstwerk kunnen maken. Door hun creatie te delen via social media maken ze zelfs kans op een familieticket voor het LEGO Discovery Centre Brussels, waar vanaf 19 augustus de exclusieve LEGO DREAMZzz 4D film te zien zal zijn.

Daarnaast organiseert de LEGO Groep enkele creatieve Magritte workshops onder begeleiding van een LEGO Master voor kinderen tussen 6 en 12 jaar. Kom op zaterdag 12, 19 en 26 augustus naar het museum en neem deel aan de gratis workshop van 15:00 tot 15:45 of win een plaatsje voor de workshop van 14:00 tot 14:45. Hoe kan je winnen? Neem deel aan de LEGO DREAMZzz wedstrijd op de Facebookpagina van visit.brussels. De winnaars worden bekend gemaakt en gecontacteerd op 9 augustus. Let op! De workshops hebben telkens een maximumcapaciteit van 12 kinderen.

— EINDE PERSBERICHT —

Over het Magritte Museum

De Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België bestaan uit verschillende museale entiteiten, waarvan het Magritte Museum. Het Magritte Museum, in het hart van Brussel, is met zijn meer dan 230 werken en archiefstukken de belangrijkste verzameling ter wereld van de Belgische kunstenaar René Magritte. De multidisciplinaire opstelling toont zijn schilderijen, gouaches, tekeningen, beelden, beschilderde objecten, maar ook zijn publicitaire affiches, muziekpartituren, foto’s en films. https://musee-magritte-museum.be/.

Voor meer informatie, beeldmateriaal of reviewaanvragen, gelieve contact op te nemen met (enkel voor pers):

Friedl De Saeger

Wavemakers PR

LEGO DREAMZzz x Magritte Persbericht

Persberichten in je mailbox

Over LEGO

De LEGO Groep is een particulier familiebedrijf met het hoofdkantoor in Billund, Denemarken en hoofdkantoren in Enfield (USA), Londen (het Verenigd Koninkrijk), Shanghai (China) en Singapore. Opgericht in 1932 door Ole Kirk Kristiansen en gebaseerd op de iconische LEGO steen, is het één van ’s werelds toonaangevende fabrikanten van speelmaterialen. Het bedrijf legt zich toe op de ontwikkeling van kinderen en streeft ernaar om de bouwers van morgen te inspireren en te ontwikkelen door middel van creatief spel en leren. LEGO producten worden wereldwijd verkocht en kunnen virtueel worden verkend op www.LEGO.com. Voor meer nieuws van de LEGO Groep, informatie over de financiële prestaties en toewijding aan verantwoordelijkheid gaat u naar www.LEGO.com/aboutus.

LEGO, het LEGO logo, de minifiguur en de steen en nop configuratie zijn handelsmerken en/of copyrights van de LEGO Groep. © 2024 De LEGO Groep.

www.lego.com